Szeretettel köszöntelek a ELTŰNTKERESŐ közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ELTŰNTKERESŐ vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ELTŰNTKERESŐ közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ELTŰNTKERESŐ vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ELTŰNTKERESŐ közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ELTŰNTKERESŐ vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ELTŰNTKERESŐ közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ELTŰNTKERESŐ vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Január 22. és 24. között hetedik alkalommal rendezik meg a Minden Gyerek Konferenciát Budapesten. A konferencia központi témái között szerepelnek pl. gyermekjóléttel kapcsolatos dolgok, kutatások, a gyermekintézmények helyzete, a bűnmegelőzés, az egészség,a gyermeki jogok, vagy akár a napközbeni ellátás.
Helyszín: ELTE, Budapest, XI. Pázmány Péter sétány 1.
1. Csaplár Péterné - A SNI gyermekek idegrendszer-fejlesztő ( AT) mozgásterápiájának nyomon követése, eredményeik a motoros és kognitív funkciókra
Az agy évtizede után a 21.században még mindig nem kapnak kellő hangsúlyt az agy plaszticitására épülő moto-szenzoros terápiák.Az SNI gyerekek állapota megkívánja különleges gondozásukat ahhoz, hogy felnőtt korukban a társadalom aktív részeseivé válhassanak, ne kerüljenek perifériára, vagy a kiaknázatlan tehetségek elkallódjanak. Az SNI gyermekek fejlesztésének egyik lehetséges eszköze az Alapozó Terápia, mely segíti a tanuláshoz szükséges neuroendokrin folyamatok megfelelő/jó működését. A jelen kutatás célja bemutatni a terápia sokoldalúságát, alapterápiaként való alkalmazásának nélkülözhetetlenségét a tudás társadalmában. Az előadás a kutatás legfontosabb megállapításait kívánja bemutatni, közkinccsé tenni.
2. Szabó Gábor - A „kéTTé„ Magyar Tapasztalati Tanulás Alapítvány munkája
A „kéTTé„ Alapítvány 2004-óta működik hazánkban és céljául tűzte ki az élménypedagógia/tapasztalati oktatás magyarországi népszerűsítését, a módszertan eljuttatását a gyakorló szakemberekhez, (mint pedagógusok, pszichológusok, szociális munkások, stb.), szakmai háló és képzési rendszer kialakítását számukra, továbbá élménypedagógiai és kalandterápiás programok, projektek lebonyolítását minden rászoruló célcsoport számára. Több nemzetközi fórumon is képviseli a magyar éléménypedagógia ügyét és idén harmadik alkalommal rendezzük meg az Ösvény Nemzetközi Élménypedagógiai és Kalandterápiás Konferenciát. Az utóbbi években és 2007-ben is több program részesei voltunk és vagyunk ebben a témában. Standunkon lehetőség nyílik az érdeklődő szakemberek számára, hogy kapcsolatot vegyenek fel velünk, megismerjék munkánkat és az együttműködés lehetőségeit.
3. Rétiné dr. Böhm Éva - A családból a gyermekotthonba, és aztán?
Megállapítás: A családból bekerülni a szakellátás rendszerébe egyszerűbb, mint oda visszajutni .A családok átmeneti otthona sokat tehet a hatósági intézkedések megelőzése, a családok problémáinak megoldása, a család összetartása érdekében. Milyen módszerekkel dolgozik ma egy civil szervezet által fenntartott családok átmeneti otthona? Mitől lesz sikeres? És ha mégsem sikerül a családot az alapellátás segítségével egyben tartani? Az átmeneti nevelésben lévő gyerekek- országos átlagban- több mint 4 évet töltenek el a szakellátás rendszerében. Kérdés, mit kellene tenni a gyermekjóléti szolgálatnak illetve, a szakellátásban dolgozó családgondozónak, a hatóságnak, stb. annak érdekében, hogy a gyerekek ne kerüljenek be a „rendszerbe” és ha mégis, miként lehetne rövidebbre venni a „bent töltött” időt?
4. Szülők Háza, a Felnőttekért és Gyerekekért Közhasznú Társaság - A férfi a világot akarja meghódítani, a nő a férfit szeretné elcsábítani. Hogyan lesz belőlünk családanya és családapa?
Először van a nő és van a férfi, akik ha egymásra találnak – papírral vagy anélkül –, szépen lassan megismerik, megtanulják egymást, és élnek együtt, boldogan tovább. Aztán egyszer csak érkezik egy kisember, akit akár terveztek, akár nem, mindenképpen fenekestől felforgatja a páros idilljüket. Ez aztán egy egész lavinányi új megoldandó feladatot zúdít a pár, a házaspár nyakába, és az életére, egyik napról a másikra. Szülőnek lenni nagy feladat az életben, és azzá érni nem is lehet hirtelen. A legfontosabb azt tudatosítanunk, hogy szülő nem létezik (ez egy jogi fogalom) hanem anya és apa van, és eredendően mindkettőnek más a feladata. A legtöbb konfliktus abból adódik a családdá alakulás korai szakaszában, hogy a nő és a férfi patikamérlegen kezdi méricskélni, kinek mi a feladata. Sok nő azt gondolja, ha megszületik a baba, a férfinek ugyanúgy ki kell venni a részét a gyerek gondozásából. Holott ez egy téves gondolat, mert lehet, hogy ugyanúgy, de nem ugyanazt kell tennie. Sajnos az sem ritka, hogy a férfiak nem eléggé megértők a nők felé, ebben a kihívásokkal teljes időszakban. És ez csak egy példa volt a zsákutcás megoldások közül. A családi életre nem árt éppen úgy felkészülni, mint a szülésre. Előadásunkkal ezt a felkészülést szeretnénk segíteni. Közreműködők: Pálhegyi Kriszta, gyógypedagógus, Dr. Simon Noémi, gyermekorvos, Dr. Csaba Ákos, szülész- nőgyógyász, genetikus, Wollák Zsuzsa, dietetikus, Arató Domonkos, gyermekpszichológus , Sógorka Ildikó, szociálisminkás, Bisztricsány Linda, drámapedagógus
5. Jávori Ildikó - A hiperaktivitást előnnyé formáljuk!
Mi az a lehetőség ami sikeressé teszi a hiperaktív gyermekeket és elégedetté teszi a környezetüket? workshopunkon résztvevőinek exkluzív élményt kínálunk; aki elég vállalkozó szellemű az kipróbálhatja a hiperaktív életérzést, belekóstolhat az Eleven Tudásháló módszer izgalmas helyzeteibe. Megismerkedhetnek felnőtt hiperaktív trénereinkkel. Garantáljuk, hogy a velünk töltött órák izgalmas, új tapasztalást és tudástartalmat kínálnak. A hiperaktivitás terén szakértők vagyunk!
6. Galambos Rita - A közösségi tanulás esélyei a mai középiskolában (munkacím)
Ebben az interaktív workshopban arról lesz szó, hogy a közösségi tanulás (community service vagy service learning) milyen módon jelenik meg a mai magyar középiskolákban és hogy ez a gyakorlat hogyan járul hozzá a felelős állampolgári, és a munkaerőpiaci készségek fejlesztéséhez, valamint a társadalmi szolidarítás kialkulásához. Szó lesz arról is, hogy ehhez milyen keretek léteznek ma Magyarországon és hogy még mi minden hiányzik mindezek sikeres megvalósításához.
7. Lovas Zsuzsa - A különböző területen folyó mediációs munka tapasztalatai
8. Várnai Dóra - A kortársak közötti bántalmazás
Áttekintjük a kortárs bántalmazás jelenségét, gyakoriságát, a lehetséges okait a személyiség, a család, a csoport és az iskola szintjén, a kortárs bántalmazás azonosításához szükséges ismertetőjeleket és esetleges problémakezelési technikákat
9. Ditzendy Károly Arisztid - A nemformális pedagógia lehetőségei az ifjúsági munkában - Felkészítés az interkulturális paradigmaváltásra (tréning demonstráció)
A munka keretében a résztvevők rövid elméleti betekintést kaphatnak a nemformális képzés kontextusába, áttekintjük a képzői szerepeket. A gyakorlati munka a multikulturális és interkulturális paradigma közötti szemléleti és gyakorlati különbségekre fókuszál. Arra a kérdésre keressük a választ, hogyan készíthetjük fel a fiatalokat a globális társadalomban a kulturális, identitási eltérésekből adódó kihívásokra. A programot az Európa Tanács és az Európai Bizottság képzési anyagainak és tapasztalatainak felhasználásával, hátrányos helyzetűekkel, szociális területen foglalkozók ifjúságsegítői kompetenciájának fejlesztése során alakítottuk ki, az ERKOMP komplex fejlesztési programjának keretében.
10. Magyar Waldorf Szövetség - A szöveges értékelés szerepe a Waldorf-pedagógiában
A szöveges értékelés szerepe a Waldorf-pedagógiában A Waldorf-pedagógia egyik alapgyakorlata, hogy hagyományos osztályzás nincs az iskoláinkban. Szöveges bizonyítványt azonban minden év végén kapnak a diákok. Erről az értékelési módról igyekszik képet adni az előadás.
11. Ligeti György - A társadalmi felelősségvállalás pedagógiája
Meddig terjed az egyén felelőssége? Hogyan szocializál az iskola a felelősségvállalásra? Van-e feladata/lehetősége a munkahelynek a társdalmi és környezeti felelősségvállalás erősítésében? MIlyen jó gyakorlatok léteznek Európában és Magyarországon?
12. Kulcsár Mihályné - A térérzékelés és a magatartászavar összefüggései
A térérzékelés fejlődésébe becsúszott hibák lehetetlenné teszik a világhoz való kapcsolat problémátlan kiépítését. A térérzékelés bizonytalansága félelmet ébreszthet, ami agresszióban nyilvánulhat meg, vagy állandóan próbálgatja magát a gyermek (mindenre felmászik, gyakran kerül veszélyhelyzetbe). Speciális mozgásokkal jól fejleszthető, melyekkel a magatartási zavarok lényegesen enyhíthetők.
13. Szabó Gábor - A Természet ereje - munka a szimbólumokkal
Az élménypedagógia / kalandterápia legfontosabb közege az "érintetlen" Természet. Bár ilyen talán már nincs is, mégis a természetes környezet, egy erdő mélye, egy folyó sodrása vagy kanyargós zegzugai, egy letört ág, egy falevél, egy darab kő, egy érdekes alakzat vagy egy barlang végtelen teret kínál az asszociációknak és áttételeknek. Az archaikus környezet megmozdít és erős intrapeszonális dinamikát indít el, s mindeközben régi problémákra kínált új megoldások tárházát rejti. Hogyan aknázzuk ezt ki pl. traumatizált személyekkel? Erről szól a workshop.
14. Nagy Zsóka - A válási krízist megélt, egyszülős családban élő gyermekek és kamaszok problémái, a kivezető stratégiák.
Családi mediáció
A szülők válása, a gyermekek életében jelentős változást hoz, ez nagyon ritkán pozitív, a gyermek szinte mindig sérül. A szülők, és a családokkal-gyermekkel foglakozó szakemberek felelőssége, hogy ezt a traumát az egyszülős családban élő gyermekek hogyan dolgozzák fel. Egy 16 éve folyamatosan fejlesztett és kipróbált modellen keresztül szeretnénk bemutatni, a gyakorlatát. Az egyszülős családban élő gyermekek életkor specifikus problémáit. A váláshoz vezető párkapcsolati hibákat. A párkapcsolati és válási mediáció gyakorlati alkalmazását. Bemutatok egy oktatást ennek megismerésére, a szolgáltatásokat, amit az alapítvány nyújt az egyszülős családok támogatására.
15. Kiss Tamás - Alternatív pedagógiák, pedagógiai alternatívák
Pedagógiai reformjaink évszázados reformpedagógiák. Mire megismeri őket a szakma addigra elavulnak? Ahol eddig bevezették, ott van-e visszarendeződés? Melyek a valóban korszerű, kortárs továbbélési formái a hajdani elméleteknek? Mi működik belőlük most? Miért csak ennyi? Miért pont a végeken, az elitképzésben és az integrációban vertek gyökeret? Kérdezni a helyszínen is lehet!
16. MKNE - Amit hallok - elfelejtem, amit látok –megismerem, amit csinálok - azt tudom. (Élményközpontú tanulási módszerek megismerése és felhasználásuk a gyakorlatban)
Műhelymunka (Workshop). Rövid elméleti bevezetőben szeretnénk megismertetni a résztvevőkkel a környezeti nevelésben alkalmazott élményközpontú tanulási módszereket. Ezután egy ötletbörze keretében tanuljunk egymástól! Gyűjtsük össze, ki milyen módszereket használ, mivel találkozott eddig, majd olyan gyakorlatokat, játékokat próbálunk ki, amelyekkel élményszerűbbé lehet tenni bármilyen oktatási formát, legyen az iskolai tanóra, tanórán kívüli, vagy akár iskolán kívüli kötetlen foglalkozás. Kiemelten foglalkozunk a komplex tanulásszervezési formák módszereivel (projektpedagógia, témanap, erdei iskola).
17. Autisták Érdekvédelmi Egyesülete - Autista majorság hálózat kiépítése autizmussal élők jövőjének biztosítása érdekében
Az autizmussal élő fiatalok iskolás kor utáni ellátása megoldatlan, jelenleg néhány lakóotthon áll rendelkezésre, ahol a speciális szükségleteket figyelembe tudják venni. A komplex ellátást célul kitűző autista majorságok az Írországban sikeresen működő autista farmok példájára épülnek, alkalmazkodva a hazai sajátosságokhoz. A közel 10 civil szervezet, amely majorságok létrehozásán dolgozik, hálózati együttműködést indított el 2004 decemberében, melynek célja a szervezet egyediségének megőrzésével egy olyan kapcsolatrendszer kiépítése, amely biztosítja, hogy az autista ember ellátása, állapotától fügetlenül, élete végéig biztosított legyen.
18. Krsztovicsné Nagy Irén - Az állatkert pedagógia alapjai és ismerkedés a "Nemszeretem állatokkal"
Rövid előadás az állatkert fenntarthatóságra nevelésben betöltött szerepéről,az állatkerti oktató-nevelő munka feladatairól, eszközeiről és módszereiről. Játékos feladatok az érzékelés és az állatvilág témaköréből. Ismerkedés néhány kevésbé közkedvelt élő állattal.
19. Vass Andrea - Az európai polgárrá nevelés alternatív módszerei
Az Európai Uniós módszertani képzőtábor, mint alternatív, iskolarendszeren kívüli képzési forma bemutatása. Programunk 2005-ben és 2006-ben valósult meg, 2006-ban egy kiadvány készült a tapasztalatokról. Témám ennek ismertetetése, valamint a módszertani jellemzők bemutatása
20. Schád László - Az iskolai drogprevenciós munka módszertana
A serdülőkorban fokozódó kíváncsisággal fordulunk az új, a tiltott dolgok felé, ezek közé tartoznak a függőséget előidéző szerek és a viselkedési addikciók is. A drogprevenciós munkában egyre fontosabb, hogy olyan módszereket vessünk be, amelyek valóban elgondolkodásra késztetik a fiatalokat, és segítik az egészségmotivált viselkedés fenntartásában. Előadásomban főleg módszertani kérdéseket szeretnék tárgyalni e témakörről.
21. Kun Bernadette - „Alternatíva„ program – Egy különleges hely a plázákban csellengő fiatalok számára
Az ALTERNATÍVA egy olyan alacsonyküszöbű, plázákba járó fiatalokat célzó program, amely a probléma kezelését oda helyezi, ahol a célcsoport fellelhető, vagyis a bevásárlóközpontokba. 2005 októberében két hazai plázában nyílt meg az „Alternatíva„ ifjúsági iroda. A szolgáltatás célja, hogy a plázába járó fiatalokat bevonja különböző programokba, és a speciális szolgáltatás(oka)t igénylő klienseket a megfelelő szakmai szolgáltatóhoz irányítsa. A hely szabadidő eltöltéssel kapcsolatos és egészségfejlesztő programokat, illetve személyes konzultációs lehetőséget kínál a látogatóknak. Az előadás keretében a programot és az ott szerzett tapasztalatokat mutatjuk be.
22. Fészek alapítvány Dr. Budai Ágnes - „Állami gondozott - örökbefogadott„
A FÉSZEK Alapítvány lényegesnek tartja, és vizsgálja, hogy milyen körülmények, okok miatt kerülnek a gyerekek állami gondozásba, milyen esélye van a gyerekek családba való visszakerülésének, a gyermekek örökbeadásának és örökbefogadásának. Előadássunk fontos témája az állami rendszerben élő, roma származásúnak minősített gyermekek helyzetének feltárása és vizsgálata, annak érdekében, hogy csökkenjen a diszkrimináció és a gyerekek családban nevelkedjenek.
23. Kárpáti Árpád - „Csellengő fiatalok„ komplex ifjúsági program
Egy városi bűnmegelőzési modellprojekt tapasztalatai alapján olyan komplex ifjúsági program kidolgozását kezdtük meg, amely terjeszthető jó gyakorlatként az ország más városaiban is. A programot megelőző felmérésekből és eddigi tevékenységünk tapasztalataiból kiderült, hogy fokozottabb odafigyelést igényelnek a fiatalok, illetve sürgős cselekvést a korosztályt jellemző problémák. Szocializációjukban számos hiányosság tapasztalható, amelyeket egy-egy intézmény már nem tud pótolni. A legtöbb esetben csak összefogással, széleskörű együttműködéssel tudunk eredményeket elérni, ez pedig új, koordinatív szemléletmódot, és stratégiai gondolkodást igényel. A célcsoport tagjait érdekeltségük megteremtésével (önkéntes munka jutalmazása, szabadidős programok, információközvetítés), valamint széleskörű együttműködés kialakításával, segítségnyújtással és közvetítéssel (szakmai, ágazati szociális, oktatási, kulturális, közigazgatási intézmények és civil szervezetek között) vonjuk be a társadalmi folyamatokba, ezen belül az oktatás és a munka világába. Ezzel megakadályozzuk a célcsoportba tartozó fiatalok elkallódásának folyamatát, és a helyi társadalom számára is hasznos közösségi tevékenység végzésére ösztönözzük őket.
24. Simonyi Gyula - „Ezt elbaltáztátok! – mondta a Teremtő, amikor a túlszaporodott emberiség belefulladt saját mocskába a szétbarmolt Földön.
Az érdeklődők egy eredetileg indiai dzsungeliskolák nevelőinek tanárképzésére kifejlesztett interaktív globális nevelés játékban vehetnek részt. A gyermekvédelem első lépése: a jövő generációk jogaira, a hosszútávú globális csapdák felismerésére és a felelős szülőségre nevelés (hiszen a gyermeknemzés évtizedekre ható döntés).
25. Baranyi Éva - „GÖRCSOLDÓ” – avagy hogyan viszonyulunk és hogyan viszonyuljunk felnőtt szerepünkben a gyermeki jogokhoz?
A workshop-demonstráció a különböző felnőtti (állampolgári és/vagy munkaköri) szerepek és a gyermeki jogok viszonylatának a létező szinten (valóságos v valóságszerű), és az elvárt (tudatossággal tudott)kívánalom szinten való működésének áttekintésére, és a megjelenő ambivalenciák feltárására, a kezelési lehetőségének megmutatására vállalkozik. Interaktív program, amely segít a saját viszonyulások feltárásában és azok változtatásában, valamint abban, hogyan tudnak hatni a résztvevők környezetük viszonyulásaira.
26. Wootsch Péter - „Szociális város” európai koncepciója – európai üzenetek a települési ifjúsági munka számára
2007-ben az első félévben német elnökséggel működik az EU. Ennek a ciklusnak az egyik fontos törekvése, hogy az ún. "szociális város" koncepciót megismertesse, támogassa, a gyakorlati lépésekben segítse az Európai Unió. Milyen tanulságokkal jár ez a települési ifjúsági munka számára? Mire érdemes figyelniük a magyar önkormányzatoknak, ha cselekedni kívánnak a településen élő fiatalokért? Az előadás felvázolja a "szociális város" elméleti kereteit és bemutat néhány gyakorlati példát.
27. Sárfalvi Judit - „Természetismeret és természetábrázolás„ c. komplex, állatkerti foglalkozás bemutatása
A Fővárosi Állat- és Növénykert kisiskolásoknak szóló programjának bemutatása, mely részben terepi, részben tantermi, komplex, természetismereti és művészeti foglalkozás. A programismertetőt elsősorban tanítóknak, szabadidő szervezőknek és kollégiumi nevelőknek ajánljuk.
28. Sárfalvi Judit - „Zoopedagógia módszertana„ - a Fővárosi Állat- és Növénykert akkreditált továbbképzésének bemutatása
Az akkreditált továbbképzés felépítésének, tematikájának bemutatása, a jelentkezés és részvétel lehetőségeinek ismertetése. A programot óvópedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, gyógypedagógusoknak, kollégiumi nevelőknek, osztályfőnököknek, szabadidő szervezőknek ajánljuk.
29. Kothencz János - ÁGOTAŽ Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány) általános bemutatása, élménypedagógiai, szakmai segítségvállalás (ÁGOTAŽ országos kutatás) és a tervezett Pedagógiai Módszere
• ÁGOTAŽ Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány), valamint tevékenységének általános bemutatása, élménypedagógiai, szakmai segítségvállalásának (ÁGOTAŽ Országos Kutatás) és a tervezett Pedagógiai Módszertan fókuszában. • Az ÁGOTAŽ Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány) szemléletmódja a magyar gyermekvédelemben
30. Kothencz János - ÁGOTAŽ Táborok (Állami Gondoskodásban Élők Országos Találkozója) élményprogramja, mint pedagógiai eszköz
ÁGOTAŽ Táborok felépítése.
Különleges elemek (módszertani, emberi tényezők) alkalmazása, mint a sikeresség záloga. Megvalósított programok hátterében megbúvó pedagógiai eszköztár.
31. Zentai Zita - Állatkerti foglalkozások, kirándulások kisiskolásoknak
Az állatkerti látogatás megszervezése. Állatkerti foglalkozás lehetőségek, tananyaghoz kapcsolódó témák (hazai élőhelyek) ismertetése. Az állatkerti órák módszerei.
32. Bardossyné Stolár Klára - Állatok testközelben a Veszprémi Állatkertben
Az állatkerti állalatok megtekintésén kivűl lehetőség van egyes állatokkal közvetlen kapcsolatotis teremteni. Milyen módon lehetséges ez az egészséges, a látás, hallás, mozgás és értelmileg sérült gyermekek számára.
33. Élményakadémia Közhasznú Egyesület - Élmények Iskolája - kalandpedagógia és személyiségfejlesztés az osztálykiránduláson
Gyakorlatias, ízelítő jellegű workshop arról, hogy egy élménydús és kalandos osztálykirándulás hogyan fejlesztheti a fiatalok személyiségét. Különös hangsúlyt fektetünk az együttműködőkészségre, egymás elfogadására, az önmagukért, társaikért és környezetükért való aktív felelősségvállalásra, és az önbizalom fejlesztésére. Aki jön, mozgásos feladatokban való aktív részvételre készüljön (az erőnlét nem számít, csak a nyitottság az újra:)! Igyekszünk személyes élményeken keresztül bemutatni a kalandpedagógia erejét.
34. Tóth Julianna - Élménypedagógia a gyermekotthonokban - Mit? Miért? Hogyan?
A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek mindenképpen speciális helyzetben vannak. A nevelésük, személyiségfejlődésük során felmerülő problémákra a szakellátás gyakran nem tud megfelelő választ adni. Az élménypedagógia egy alternatív megoldás lehet ezekre. Bécsben már sikerrel alkalmazzák ezt a módszert. Előadásomban kifejtem, miért és miben segíthetnek az élménypedagógiai projektek, valamint bemutatom a különféle Bécsben alkalmazott stratégiákat. Az előadás végén a résztvevőkkel közösen szeretnék eszmét cserélni az élménypedagógia hazai alkalmazásának lehetőségeiről, jövőjéről.
35. Szabó Gábor - Élménypedagógia és kalandterápia 1.0
Mi is az az élménypedagógia / tapasztalati oktatás / Erlebnispädagogik / experiential education és honnan származik? Hogy néz ki ma a világban ez a módszertan? Melyek a legfőbb szakmai szervezetek? Mi történt eddig hazánkban ebben a témában, mi a magyar realitás? Ki az élménypedagógus? Ki a kalandterapeuta? Hogyan lehet azzá válni? Mik a kockázatok és mellékhatások? Előadásunk ezekre a kérdésekre választ keresve és néhány hazai és külföldi projekt bemutatásán keresztül kalauzolja el hallgatóit az aktív cselekvéssel fejlesztés világába.
36. Mikolovits Veronika - Élménypedagógia és kalandterápia: barlangászás kicsit másképpen
Fogyatékos (látás-, hallás-, mozgássérült) és a fóti Gyermekvárosból hátrányos helyzetű gyerekeknek szervezünk terápiás céllal barlangtúrákat, illetve megismertetjük őket az ún. extrém sportokkal, amik mind fizikálisan, mind pszichésen fejlesztő hatásúak lehetnek számukra. Hogy miért és hogyan? Erről szól az előadásunk.
37. Holler Judit - Ízelítő a múzeum műhelytitkaiból
A Magyar Természettudományi Múzeumban folyó interaktív múzeumpedagógiai programok bemutatása a közönség számára is rászvételt biztosító bemutató keretében.
38. Kovács Nikoletta - Órarendbe illesztett élménypedagógiai foglalkozások magatartási-, beilleszkedési-, tanulási nehézséggel küzdő gyerekeknek a Ferencvárosi Általános és Szakiskolában
A foglalkozásunkon különböző, sajátélményű gyakorlatokon keresztül megismerkedhetnek az iskolánkban, különböző korcsoportokban folyó élménypedagógiai foglalkozások kialakulásával, formáival, módszereivel, tapasztalataival, eredményeivel.
39. Varga Attila - Ökoiskola a gyakorlatban - fenntarthatóság az iskolában
A workshop elsősorban gyakorló pedagógusoknak szól és néhány interaktív gyakorlaton keresztül azt mutatja be, hogyan vihető be a ökoiskolai, a fenntarthatóság pedagógiáját megvalósító szemléletmód a gyakorlati pedagógiai munkába. Hogyan kapcsolható össze az iskola fizikai környezettudatos működtetése a fizika vagy kémia, de akár a magyar vagy a történelem órákkal? Hogyan lehet ugyanazzal a foglalkozással a tananyagot is megtanítani és részt venni a helyi közösség életében?
40. Bodor Tamás - Önkormányzati ifjúsági szolgáltatások - avagy egyfajta lehetséges út
Az önkormányzatok gyermek és ifjúsági tevékenységét az önkormányzati törvény mellett az ágazati jogszabályok határozzák meg. Ebből következően az, hogy helyben mit történik ma ifjúsági területen, az jellemzően a települési "megszállott" emberektől és a helyi döntéshozóktól függ. Az előadás - tapasztalatok alapján - rávilágít arra, hogy ilyen feltételek mellett mit lehet csinálniuk, milyen szolgáltatórendszert lehet kiépíteniük a helyi önkormányzatoknak.
41. Strenner Szilárd - Baranyi Éva / Önkéntes Központ Alapítvány / Ifjúsági önkéntesség
A workshop gyakorlati példákon keresztül dolgozza fel, hogy milyen személyiség és kompetencia-fejlesztő, lehetőségei vannak a fiatalokkal által szervezett és tanár vagy ifjúságsegítő szakember által segített önkéntes programoknak. A workshop a következő kérdésekre keresi a válaszokat: - Miért és kiknek előnyös az ifjúsági önkéntes kezdeményezések integrálása az iskolai vagy iskolán kívüli tevékenységekbe? - Hogyan építhető be a az osztályfőnöki vagy más tantárgyi munkába az önkéntesség és/vagy az önkéntességre nevelés? - Mik az ifjúsági önkéntes programok megvalósulásának minimum feltételei? - Milyen kompetenciákat fejlesztenek a fiatalok által működtetett önkéntes programok? - Milyen konkrét tapasztalatok léteznek a különféle területeken szervezett (egészségügy, szociális, civil szervezetekkel való együttműködésekből, önállóan szervezett stb.) ifjúsági önkéntes programokból? - Milyen értékei, hozadékai vannak az önkéntesség PEDAGÓGIAI PROGRAMBA, tantervbe építésének, különös tekintettel az osztályfőnöki órákra?
42. Mohai Mónika - Bátor Tábor - Komplex rehabilitációs program krónikus betegséggel élő gyermekek és családjuk számára
A Bátor Tábor Alapítvány terápiás rekreációs programokat szervez daganatos, cukorbetegséggel élő, és krónikus izületi gyulladással élő gyermekek számára. A különböző foglalkozásokon (pl.:evezés, íjászat, lovaglás, bátorkodás, kézművesség, fotó, színház, tánc)a gyerekeket kihívások elé állítjuk, melyek teljesítésével átléphetik saját vélt korlátaikat. Az eredmény a gyerekek önbizalának, önértékelésének javulása, mely hosszú távon kihat gyógyulásukra is.
43. Szabadka Péter - Bűnmegelőzés a gyermekvédelemben a Béke Gyermekotthon és Általános Iskola projektje - Az Országos Bűnmegelőzési Bizottság 2006. évi nyertes pályázata a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok bűnelkövetővé válásának megelőzésü/b>
A Béke Gyermekotthon és Általános Iskola az Országos Bűnmegelőzési Bizottság 2006. évi makro pályázatán nyert támogatást. A Béke Gyermekotthon más együttműködő partnerekkel modellprogramot dolgozott ki és valósít meg a súlyos vagy ismételten bűncselekményt elkövető 12-14 éves gyermekkorúak reintegrációjának elősegítésére, bűnismétlésük megakadályozására. A megvalósított programról a pályázó hatástanulmányt készít. A bűnmegelőzési modellprogram az alábbi tevékenységet tartalmazza: • Személyre szabott foglalkozás, képzés, képességfeltárás. • Jóvátételi módszer alkalmazása. • Drámapedagógiai módszer hasznosítása. • Egyéni és csoporttechnikák alkalmazása. • Sport és intenzív mozgást biztosító foglalkozások szervezése. • Kortárssegítés. • Intenzív családterápia és családgondozás. • A program utókövetése, hatástanulmány készítése.
44. Lovász Mariann - Csobogók- integrált gyermek, ifjúsági és családi klub
A tatabányai Regionális Módszertani Családsegítő Szolgálat és Gyermekjóléti Központban 2003 óta működik a "Csobogó" klub, melynek tagjai az úgynevezett "más fogyatékkal élő"( autista-, figyelem- és tanulási zavarral küszködő), értelmi fogyatékos gyerekek és fiatalok, valamint ép gyerekek és fiatalok + szüleik. A klub működését, projectjeit, az együttlét örömeit szeretném bemutatni. Komárom-Esztergom megyében, illetve a régióban nem tudunk más ilyen jellegű klub működéséről.
45. Fodor Éva - Csoport munka cigány gyerekekkel egy szegregált telepen, Nyíregyházán
A Periféria Egyesültben 1999 óta dolgozunk Nyíregyháza szegregált telepén cigány gyerekekkel. A program során célunk a roma gyerek esélyegyenlőségének növelése, társadalmi integrációjuk elősegítése, valamint a deviáns és erőszakos magatartásformák csökkentése. A program alapvetően szocializációs program, ahol, ahol a gyermekek új ismereteket szereznek, fejlesztik jártasságukat az emberi kapcsolatokban és a kapcsolati problémák kezelésében, valamint a normakövető magatartás elsajátításához hasznos készségeket és magatartásformákat tanulnak meg. A program során tematikus csoportokat (drámapedagógiai, kommunikációs, pályaorientációs), szabadidős foglalkozásokat (játszóház, textil és festő szakkör), sportedzéseket (foci, kung-fu, aerobic) és kulturális klubokat (irodalmi, mese, cigány tánc) szervezünk. A program inteprofesszionális együttműködésen alapul, ahol a különböző szakmai területek szakemberei együtt és az egyes program elemekkel külön – külön is hozzájárulnak a cél megvalósításához. A szakmai tevékenység team munkában működik, ahol a teamben együttműködő szakmai területek: szociális munka, pszichológia, fejlesztő pedagógia, dráma pedagógia, iskolai gyermekvédelem, szabadidő szervezés, egészségügyi prevenció, sport.
46. Karlaki orsolya - Csoportos szociális munka dyslexiás középiskolásokkal-Mi világunk program
A program felmenő rendszerben egy középiskola 9-12 évfolyamán valósul meg.A projekt célja a tanulási problémákból eredő pszichés iskolai hátrányok kompenzálása:kirekesztődés megelőzése, előítéletek kezelése, önismeret fejlesztése. Hisz a legtöbb iskola, ha látensen is,de előítéletekkel viseltetik ezen diákokkal szemben.Akiknél így vislekedési/magatartási problémák alakulnak ki, amit az iskolának már nincs kapacitása kezelni, ezért van szükség külső szakemberekre.
47. Takács Gábor - DrámaDrom – kísérleti program Mánfán, halmozottan hátrányos diákok számára
Az előadás gerincét egy 50’-es (díjnyertes) dokumentumfilm adja, melyhez kiegészítő magyarázatok tartoznak. A résztvevők kérdései alapján alakul a beszélgetés.
48. Miklósi Balázs - Drogprevenciós kortárssegítő tréning gyermekotthonos fiataloknak
Hatodik éve vezetek a Kornis Klára Gyermekotthon és Szakiskolában drogprevenciós szemléletű kortárssegítő tréninget. Az elmúlt nyáron nyílt lehetőség arra, hogy a "saját" intézményünkből kilépve a Fővárosi fenntartású gyermekotthonok számára is nyitottá tegyük a képzést. A tapasztalatok ismeretetését követően, a kortárssegítő képzés módszertanából kaphatnak ízelítőt és a segítő hálózatépítés lehetőségeit kutathatjuk közösen.
49. Fülöp Dániel - Egészségnevelés a közoktatásban(drog, dohányzás, szex, AIDS, anorexia, rasszizmus, tolerancia)
Egészségnevelés a közoktatásban: Segítséget nyújtunk, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel, és oktatssuk a diákokat a prevenció területén, úgy hogy az sikeres is legyen ne csak kimondott szavak.
Rövid filmbemutatókat is tartunk oktatófilmekből, melyet a STUDY Guard oktatófilm kiadó forgalmaz és számos szakmai szervezet ajánl(ORFK Bűnmegelőzési Osztály, Fővárosi Közlekedési Főfelügyelet, Nemzeti AIDS Bizottság)
50. Makai Katalin - Együttműködés a tanulásban
Az együttműködő tanulás elsősorban a megváltozott társadalmi helyzet, a munkahelyek új igényei, az információ-robbanás, valamint az iskola tartalmi és módszertani válsága miatt válik szükségessé napjainkban. A saját élményen alapuló bemutatón a kooperatív tanulás mindennapi gyakorlatába pillanthatnak be a résztvevők. A módszer magában hordozza a hatékony tanuláshoz elengedhetetlen készségek, képességek széleskörű fejlesztését is.
51. Mérő Ágnes, Kovács Orsolya - Egyetemistákkal az általános iskolások környezettudatosságáért
A workshop résztvevőinek azt kínáljuk, hogy betekintést nyerhetnek három olyan környezeti nevelési projektbe, melyet egyetemisták szerveztek általános iskolásoknak. Nyári tábor, a környék természeti értékeinek kutatása vagy verseny rendezése? Élvezetes tanórán kívüli tevékenységek során egész világok nyílnak meg a gyerekek előtt. A szemléletformálásban segítenek a környékén tanuló lelkes egyetemisták!
52. Szabó András - Elégtelen intézményes kapcsolatokkal rendelkező fiatalok elérésének és segítésének lehetőségei a Kapocs módszerei alkalmazásával
A magukra maradó, alkalmazkodási problémákkal viaskodó, bajba keveredő fiatalokkal kapcsolatban a Kapocs szisztémáját, a szervezet konkrét működésének fontosabb jellemzőit, szakmai szempontjait, fogalmi rendszerét, működési feltételeit és körülményeit muttajuk be - immár tizenöt esztendős szakmai tapasztalatok alapján.
53. Szabó Csaba - ELEVEN Ifjúsági Közösségi Tér – Közösségi Program az élhetőbb lakótelepért a HELPI Kecskeméti Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda projektje
A HELPI modellprogramot dolgozott ki az épített és természeti környezet közösségi védelmére, a környezettudatos magatartás megerősítésére. A program célja környezettudatos magatartás erősítése Kecskemét széchenyivárosi lakótelepén. Olyan védett, alacsonyküszöbű (könnyen, önkéntesen, ingyenesen hozzáférhető) közösségi tér működtetése, mely lehetőséget teremt a lakótelepi, csellengő, kallódó, „problémás” fiatalok közösségbe vonására, például - az iskolán kívüli, lakóhelyen belüli programok szervezésével (nappali és éjszakai játszóház, alkotótevékenység, kirándulások, ismeretterjesztő vetélkedők), valamint - a lakókörnyezet biztonsága érdekében az épített környezet védelmét szolgáló tevékenységek megvalósításával („falfirkátlanítás”, hulladékgyűjtés, parkgondozás, legális street art és street sport helyszínek kialakítása).
54. Dr. Bíró Endre - Elhárítás, eltanácsolás, áthelyezés, kizárás, magántanulóvá válás törvényességéről az iskolákban (A tanulói jogok és az intézményi érdekek ütközésének esetkörei.)
A közoktatási törvény viszonylag szigorú feltételekhez rendeli a tanuló státuszának megváltoztatásához kapcsolódó intézményi döntéseket, illetve az integrált oktatásban részvételhez fűződő jogok érvényesülésének megakadályozását. A gyakorlat mégis üzemszerűen kialakította a gyerek távoltartásának illetve eltávolításának technikáit. Az előadás ezeket vizsgálja meg törvényességi szempontból, s kísérel meg jogi eljárási segítséghez támpontokat adni.
55. Mahlerné Köfner Anikó - Esély és együttműködés - autizmussal élők csoportos befogadó oktatásának jó gyakorlata Székesfehérváron
A székesfehérvári Arany János Általános iskola Nyitott Világ Autista Tagozatának gyógypedagógusai és a többségi Herman Ottó Általános Iskola pedagógusai együttműködésével megvalósuló csoportos integrációs modell kerül bemutatásra az előadásban, amely az Európában elfogadott legkorszerűbb szakmai alapelveken alapul. A hazai tekintetben mintaértékű program jelentős lépés a hazai közoktatás integrációs törekvéseinek kiteljesítésében. A befogadó nevelés, oktatás gyakorlata és a megvalósítás kérdései folyamatosan foglalkoztatják az érintett szülőket, szakembereket, ezért fontosnak tartjuk a szakszerű program bemutatását, terjesztését és a gyakorlattal kapcsolatos kérdések megválaszolását.
56. Gruber Andrea - Experiential Education - az élmény- és kalandpedagógia szakterületének kezdeti lépései hazánkban, saját élményen keresztül
A workshop az élménypedagógia módszerét mutatja be a részvevők saját élményén keresztül. A beszélgetésből az is kiderül, hogy hol tart ma az élménypedagógia, mint szakma Magyarországon és milyen kapcsolódási lehetőségek vannak.
57. Ligeti György - Felelősségvállalás csoportban - tréning
Kiscsoportos gyakorlati tréning a felelősségvállalás, a demokratikus döntéshozás és a hatékony kommunikáció fejlesztésére. A program célja, hogy a résztvevők saját munkájuk során új módszerekhez jussanak hozzá. A résztvevők az egyedi tréningen maguk fogalmazzák meg tapasztalatikat, s adnak egymásnak visszajelzést.
58. Szelenyi Zsuzsanna - Gyerekbarát Európa - Az Európa Tanács új három éves programjának bamutatása
Az Európa Tanács 2006-2008 között egy széles, szektorokon átívelő prgramot hirdetett "Építsük Európát a gyermekekért, a gyermekekkel" címmel. A program két fő dimenziója a gyermekek jogainak érvényesülése Európában és a gyermekek elleni erőszak visszaszorítása. A Program célkitûzése az államok támogatása a gyermekek jogainak védelmével kapcsolatos nemzeti stratégiájuk megszilárdítása, vagy kidolgozása és a gyermekek elleni erőszak érdekében tett politikák területé. A program segítségével az államok útmutatást kapnak átfogó, koherens és hozzáférhetõ jogi kereteik megtervezéséhez is. A program modelleket javasol a hatékony intézményi keretek kialakításához, és elõsegíti a nemzeti irányvonalak megtervezéséhez és végrehajtásához szükséges részvételi folyamatok beindítását. Az előadás/beszélgetés számot ad a Program céljairól és a kapcsolódó beszélgetés során igyekszik számba venni a gyakorlatban dolgozó szakemberek szükségleteit és igényeit a Programmal kapcsolatosan.
59. Dr. Herczog Mária - Gyermekbántalmazás és elhanyagolás egy szélesebb értelmezési keretben (Egy most megjelenő könyv apropóján)
A gyermekbántalmazás és elhanyagolás az elmúlt években sokat tárgyalt, de sajnálatosan kevéssé koherens módon kezelt kérdése a gyermekvédelemnek, ahol sem a fogalmak, sem az elméleti keretek, sem pedig a lehetséges megelőzési, beavatkozási technikák tekintetében nincs szakmai konszenzus és sajnos érdemi szakmai diskurzus is alig, a gyakorlatról nem is téve említést. Ennek megváltoztatásához kíván az előadás – és az előadó e tárgyban írt könyve – támpontokat és vitalehetőséget biztosítani.
60. Sziklai István - Gyermekesély zászlóshajó program – A Kormány kiemelt ágazatközi programja a gyermekszegénység csökkentésére, amelyet 2007 – 2013 között Uniós támogatások segítségével valósít meg.
Az előadásban röviden vázolom a gyermekek esélyteremtésének Uniós támogathatóságát, valamint részletesen sorra vesszük a fejlesztési célokat, azok elérésének ismertetésével együtt. Azt a kérdést járjuk körbe, hogy ki milyen fejlesztéseket, mekkora forrásból tervez megvalósítani a gyermekszegénység csökkentésére.
61. Csonka Donát - HÁZÉPÍTÉS FÖLDBŐL
HÁZÉPÍTÉS FÖLDBŐL -Munkatanfolyam Gyűrűfűn
A Gyűrűfű közössége földház építő tanfolyamot tartott 2006. aug 5-13, melynek keretében döngölt fal készítés, vályogtégla-vetés, falazás, tapasztás, fal-faragás stb. munkák elsajátítására nyílt mód. Ennek tapasztalatait, utóéleteét valamint a következő év terveit osztanám meg az érdeklődőkkel. A következő Ösvény Alapítvány által szervezett 2007 05 01-13 munkatanfolyam ideje alatt a fiatalok 6 napos szemináriumon sajátíthatják el a fent említett technikákat, valamint előadásokat látogathatnak.A részvétel építészhallgatók számára szakmai gyakorlatként is elszámolható.
62. Mahlerné Köfner Anikó - Hogyan játszunk, tanuljunk, éljünk együtt autizmussal élőkkel? - autizmus barát környezet bemutatása
A konferencia keretében - egy külön teremben - a strukturált foglalkozás megszervezéséhez „autizmus barát” környezetet rendezünk be az integrációs csoport, a többségi iskola tanulói (kb. 10 gyermek) és szakemberei számára (6 fő). A foglalkozás keretében minden gyermeknek sikerélményt nyújtó strukturált szociális, játék és zenei fejlesztőprogram zajlik. Célunk, hogy bemutassuk az autizmussal élők számára akadálymentes és támogató „autizmus barát” környezet kialakításának elemeit, a vizuális támogatás eszközeit és gyakorlati alkalmazásukat. A programon egyidejűleg 15-20 fő érdeklődő fogadására és a látottakkal kapcsolatban felmerülő kérdések megválaszolására lesz lehetőség.
63. HuMuSz - Hulladékcsökkentés az iskolákban - Módszertani ötletbörze
Napról napra több szemetet termelünk, egyre nagyobb problémát jelent a hulladék biztonságos kezelése, ártalmatlanítása. Mit tehet az iskola és a gyerekek a hulladék mennyiségének csökkentése érdekében? Könnyen megvalósítható ötletek, melyek gyakorlati hasznánál csak a szemléletformáló hatásuk nagyobb. Osszuk meg egymással ötleteinket, tapasztalatainkat: kinél hogy működik a „bolhapiac”, mit jelent a madárkarácsony, hogyan írassunk röpdolgozatot, mire jók még a kidobásra szánt használati tárgyak-eszközök? Mindenki hozzon egy ötletet!
64. Botár Béla - Humanisztikus szemlélet a gyermekvédelemben
Milyen helyzetben van a gyermekvédelem? Miyen problémák jönnek be az iskolába, amire válaszolni kell az intézménynek, s a pedagógusnak? Bemutatok gyerekeksorsokat, akik támasz nélkül vannak, s segítségre szorulnak. Egy Izraelből 12 éve adaptált gyermektámogató és segítő rendszert is szeretnék bemutatni, amelynek neve Virág-mozgalom. Az intézményünk bemutatása kapcsán szólnék a harcművészet szerepéről, amely hatékonyan segítheti a beilleszkedési zavarok \"kezelését\".
65. Sipos Győző - Ifjúsági mobil szolgáltatórendszer Vas megyében
Ifjúsági mobil szolgáltató rendszer Vas megyében A 2002 óta működő Vasi LOGO-Mobil Ifjúsági Szolgálat működésének, eredményeinek bemutatása tapasztalatokkal, dilemmákkal
66. Balogh Anikó - Ifjúságközpontú vidékfejlesztés tapasztalatai a Baranyai Hegyháton
Ifjúságközpontú vidékfejlesztés tapasztalatai a Baranyai Hegyháton. A Baranyai Hegyhát a Sásdi Statisztikai Kistérség településeit összefogó vidékfejlesztési akcióterület, melyen VFC Kísérleti LEADER program- "lépés Váltás a Baranyai Hegyhát megújításáért", valamint az AVOP LEADER+ - "Tovább Lépés a Baranyai Hegyhát megújításáért" a fiatalokat a fókuszba állítva zajlott le. Programjaink átfogó célja egy pozitív jövőkép közös megfogalmazása és megvalósítása a térség számára, ezzel a gazdasági és társadalmi felemelkedés feltételeinek megteremtése a gazdasági és közösségi kapcsolatok megerősítésén keresztül. A Lépés Váltás, és Tovább- Lépés célcsoportjai a FIATALOK, a programok az ő érdekeiket tartották szem előtt. A fellendülés megindulásához, a holtpontról való kimozduláshoz olyan kisebb léptékű, de nem kevésbé nehezen elérhető célok megvalósításán keresztül vezet az út, mint a fiatalok megtartása, a helyi közösségek aktivizálása. A tartós letelepedésnek azonban alapvető feltétele, hogy az itt élők munkát találjanak helyben vagy a közelben! Ezért a fiatalok megtartásának célkitűzésével szoros kapcsolatban áll a helyi gazdaság fellendítésének célja, amelyhez egy harmadik társul részben eredményként, részben eszközként: a térségi kohézió erősítése az otthonra, munkahelyre találó fiatalokért, általuk és érettük!
67. Csányi János - Internet Játékház - kultúra, oktatás, kreativitás a digitális korszakban
Az Internet Játékház 1996 óta gyűjti, rendszerezi és adja közre a magyar játékkultúrával kapcsolatos információkat. Játék témájú CD-ROM enciklopédiáit tankönyvvé minősítették. Különleges, a digitális világot a hagyományos tanítási elemekkel ötvöző oktatási programja alapján a Jövő Házában is tartanak foglalkozásokat. Az előadás keretében legújabb eredményeinket, tapasztalatainkat mutatjuk be.
68. Bányai Sándor - Kalandok és Álmok... élménypedagógai fókuszú tematikus fejlesztőfoglalkozások gyerekeknek és pedagógusoknak
69. 21. Színház - Kapcsolatok-Agresszió-Szex - Bűnmegelőzés a drámapedagógia eszköztárával
A workshop lehetőséget teremt a résztvevőknek, hogy megismerkedjenek a 21. Színház komplex, 3 részből álló bűnmegelőzési programjával. A csapat és a program a drámapedagógia módszerével dolgozik: annyira interaktív, hogy a részvevők nélkül nem történhet szinte semmi. Ilyen, amikor a gyerekekkel játszunk és ilyen lesz ez a workshop is, hogy, aki ott van, saját élményt szerezhessen erről a módszerről és a konkrét programról. Ezért, ha érdekes a téma, és/vagy szívesen VESZ RÉSZT a játékban, akkor jöjjön el és játszunk, gondolkodjunk együtt! Köszönjük! A 21. Színház csapata
70. HuMuSz - Kapcsolatteremtés az oktatási intézmények és a civil szervezetek között
Miért jó egy iskolának kapcsolatot tartani civil szervezetekkel? Miben tudják segíteni egymás munkáját? Miért korlátozott az információáramlás az iskolák és a civil szervezetek között? Keressük meg együtt a válaszokat, építsünk kapcsolatokat! A workshop-on bemutatkozik néhány környezeti neveléssel foglalkozó civil szervezet, akik a résztvevőkkel együtt keresik a kapcsolatépítés és együttműködés lehetőségeit.
71. Kökényesi Ágnes - Káva - színház és nevelés; művészetpedagógia fiataloknak, fiatalokkal
Az előadás gerincét a Káva Kulturális Műhelyről szóló PPP adja. Az elsődleges cél a neveléssel, művészetpedagógiával foglalkozó civil szervezet működésének, programjainak, eredményeinek bemutatása.
72. Magyar Waldorf Szövetség - Képességek fejlődésének lehetősége a középiskolában
Képességek fejlődésének lehetősége a középiskolában Alapvetően kérdések vetődnek fel. Milyen „alulról érkező” és „felülről jövő” szorításban nevelődik egy középiskolás ma Magyarországon? Nevelik-e tudatosan a kamaszokat? Mit jelent egyáltalán a képességek fejlesztése? Közvetlen vagy közvetett a fejleszthetőség? Mit és hogyan kell fejlesztenünk? Milyen viszonyban van egymással pedagógiai gyakorlat és elmélet, nevelés és oktatás? Mit jelent gondolat-érzés-akarat viszonyhármasa: milyen válaszokat adhat a Waldorf-pedagógia?
73. Magyar Waldorf Szövetség - Képességfejlesztés a kisiskolás korban a Waldorf-iskolában
Az alapvető tanulási képességek megszerzésére különös hangsúlyt fordít a Waldorf-pedagógia. A valódi képességek megszerzésére olyan tanulási folyamatok eredményeként tehetünk szert, amelyekben a gyermek teljes lényét megszólítjuk. A belső képek és a mesék segítségével az átélés, a játékok és más mozgásos feladatok által a cselekvés erőin keresztül jutunk el fogalomalkotásig: a fej, a szív és a kéz egyidejűleg van jelen egy-egy tanulási folyamatban. Ehhez azonban térre és időre van szükség, így egymástól egészen távolinak tűnő fogalmak kerülnek egymáshoz közel: tanulás, felejtés, alvás, emésztés, erő és képesség. A Waldorf-pedagógia célja, hogy a gyerekekben a természetes fejlődési útjuknak megfelelően erősítse és ápolja az ébredő képességeiket.
74. Farkas Imre - Kézenfogva a halálba induló gyermekkel
Magyar Ifjúsági lelkisegély bemutatása. Ezzel kapcsolatos előítéletek. Segítségkérésre szocializálás. Drog valós veszélyeinek, probléma feltárása és segítése az anoním lelkisegély telefonban. Iskolai követelményszint, szülői elvárások a halál kapujában. Munkatársaink professzionálisan képzett szakemberekből álnak, akik egyedüli jogosúljai annak, hogy kézenfoghatják a halálba induló gyeremeket!
75. Baranya Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány Kórháziskola - Kórháziskola Pécsett. Rendhagyó osztályfőnöki óra.
Kórháziskola Pécsett.Betegágy mellett történő oktatás, tanítás és foglalkoztatás.Kórháziskola kapcsolata a kórházban fekvő beteg gyerek saját iskolájával. Rendhagyó osztályfőnöki óra a beteg gyerek iskolájában, az osztálytársakkal, a kezelő osrvossal,szakápolóval és a kórházpedagógussal. Az Európai Kórházpedagógusok Egyesülete a HOPE, és annak magyarországi képviselete.
76. Fridrich Ágnes - Környezeti nevelés és erdei iskola egy ökológiai faluban, Gyűrűfűn
Gyűrűfű hazánk első ökológiai rendezés alapján épült települése. Az itt működő Veronika Erdei Iskola hitelesen, játékosan és mindenre kiterjedően vezeti be a gyerekeket az itt élők környezettudatos életmódjába. A természetismereti, ökológiai, hagyományőrző, sport és közösségfejlesztő programok teszik kis vendégeink számára felejthetetlenné és hasznossá az itt töltött napokat.
77. Medjesi anna - Külföldi tanulók a magyar közoktatásban
A rendszerváltás utáni közoktatás egy új jelensége a külföldi, magyarul nem beszélő gyerekek jelenléte az iskolákban. A workshop bevezető része rövid áttekintést ad a magyarországi migrációs folyamatokról, elsősorban a gyerekekre vonatkozóan, bemutatja a gyerekek iskolai beilleszkedésének folyamatát, nehézségeit és azokat a dilemmákat, amikkel az iskolák, pedagógusok és minden érintett fél találkozhat.
78. Fodor Éva - Kincsvadászat – konfliktuskezelési módszerek tanulása a Periféria Egyesület projektje
A Periféria Egyesület az Országos Bűnmegelőzési Bizottság 2006. évi mikro pályázatán nyert támogatást. A Periféria Egyesület modellprogramja az iskolai konfliktuskezelés és az iskolai, iskolakörnyéki erőszak megelőzése érdekében született. A program kifejezetten a roma gyerekeket helyezi a középpontba. Célja, hogy támogassa a lakótelepi roma gyerekek esélyegyenlőségét, elősegítése társadalmi integrációjukat, mérsékelje a deviáns és erőszakos magatartásformák előfordulását. A program alapvetően szocializációs program, ahol a gyermekek új ismereteket szereznek, a normakövető magatartás elsajátításához hasznos készségeket és viselkedésformákat tanulnak meg, fejlesztik jártasságukat az emberi kapcsolatok építésében és a kapcsolati problémák kezelésében. A program interprofesszionális (szociális munka, pszichológia, fejlesztő pedagógia, dráma pedagógia, iskolai gyermekvédelem, szabadidő szervezés, egészségügyi prevenció, sport) együttműködésen alapul, ahol a különböző szakmai területek szakemberei közösen, valamint az egyes program elemekkel önállóan is hozzájárulnak a cél megvalósításához.
79. Simonyi Gyula - Kisherceg életstratégia a történelem legnagyobb létszámú ifjúsága, sorsdöntő generációja számára.
Mindenkinek joga van a globalizáció kihívásaira felkészítő képzésre. Az ökológiai lábnyom oktatása számítógépes animációkkal, babláblabdával és poszter-dossziéval, saját ökolábnyom kiszámítása kártyakészlettel. Aki jobban sejti a jövőt, sikeresebben él, tanul és tanít.
80. Mérő László - Kooperáció és versengés a pszichológiai laboratóriumban, a nevelésben és az életben
A játékelmélet ad egy olyan keretet a kooperáció, illetve a versengés vizsgálatához, amelyben néha váratlan tanulságokra bukkanhatunk. Például kiderül, hogy ez a két, látszólag ellentétes fogalom valójában nemhogy nem zárja ki egymást, de még kifejezetten segíthetik is egymás hatékonyságát.
81. Schád László - Kortárs segítő képzés középfokú oktatási intézményekben
A serdülőkorban a kortárs csoport hatások felerősödnek. Jellemző, hogy ebben az időszakban a felnőttek nehezebben érik el ezt a közeget. A szocializáció a kortárs csoportokon belül erősödik. Közvetlen hatással legkönnyebben a kortárs segítő tudja befolyásolni e közeget. Előadásomban az iskolai kortárs segítő képzésről és munkáról fogok beszélni.
82. Szt. Cirill és Method Alapítvány Gyermekek- és Családok Átmeneti Otthona - Krízis Modell Program a családon belüli erőszak kezelésében itt és ott.
2005 januárjában indult el a krízis modell hálózat program, mely a családon belüli erőszak áldozatainak kívánt segítséget nyújtani. A modell program célja volt, hogy bántalmazás esetén elhelyezést biztosítson elsősorban anyáknak és gyermekeiknek, egyedül álló nőknek titkos címen működő szállásokon. Az országban nyolc intézményt jelölt ki a szakminisztérium meghívásos pályázat útján. Az előadásban a Győrben, illetve Miskolcon található központ működésének eddigi,két éves tapasztalatait mutatjuk be. Kitérünk a központok kihasználtságára, tevékenységünk bemutatására, továbblépés esetleges lehetőségeire. Összehasonlítható lesz továbbá a két központ működése.
83. Z.Mezei Erzsébet - Kreatív írásgyakorlatok a középiskolás korosztálynak ( Tehetséggondozás ?Terápia? )
84. Borsa Kata - Langalló program - A Karzat Alapítvány hagyományőrző és továbbvivő játszóházi és oktatórendszere
A Langalló Program titka, hogy nem vagy egyedül. A nagyapád botjára, támaszkodsz, az apád kalapját hordod, de a saját utadat járod. A Langalló Program nem információ hanem érzés, nem oktatás hanem tanítás, annak az érzése és tanítása, hogy magyarnak lenni más...
85. Kiss Tamás - Megalakul a Gyermekek Világállama azaz, a világörökség folytatódik
A A gyermekek kiválasztanak a környetükben egy bármilyen épített vagy természeti értéket, majd annak leírását, képét, koordinátáit megküldik a központi adatbázisnak. Ezzel állampolgáraivá válhatnak a gyermekek világállamának, amelynek államformája kishercegség. Amennyiben gondját viselik bázisuknak, egy egész generációnyira megóvjuk azt mindannyiunk számára. A Világállam a világhálón szerveződik, de valódi objektumokból áll. A gyerekek természetesen egymással is tarthatják a kapcsolatot, megismerik egymást, egymás megérzendő környezeti értékeit. Minél több gyerek csatlakozik annál több óvott érték.
86. Lelovics Zsuzsanna - Megetetett gyermekek
Azok a gyermekek jutnak eszünkbe, akiknek szülei úgy gondolkodnak, hogy amit én nem ehettem, azt neki megadom, ő hadd ehesse meg. Teljes mértékben kiszolgálja gyermeke minden vágyát, még akkor is, ha az reggelire fél liter üdítőital valamilyen "üres kalóriának" (micsoda frázis, hiszen épp energiában magas, de tápanyagban szegény élelmiszerre gondol a szakember) nevezett finomsággal. Ha úgy kívánja a gyermek, az ebédje ugyanez is lehet... Azok a gyermekek jutnak eszünkbe, akiknek a szülei valóban odafigyelnek étkezésükre, de nem viszik "túlzásba" azt. Viszont a gyakorlatban is felfedezhetők étrendjükben változatos étrend, a fehérje a szénhidrát megfelelő aránya, a nem zsírmentességre való törekvés, a zöldségek és gyümölcsök elegendő volta, amely még őrzi a szezonalitás és regionális jelleget. Étrendjükben a rendszeresség (minden nap közel azonos időpontban esznek) és változatosság egyaránt hangsúlyos. Sajnos, ma ők vannak kevesebben. Pedig azok a gyermekek, akik úgy indulnak reggel óvodába, iskolába, hogy megetetik őket, jobban tudnak koncentrálni. Elmondhatják magukról, hogy megkapták azt az esélyt, amely biológiailag szükséges ahhoz, hogy teljesíteni tudjanak. Figyelmesebbek (fegyelmezettebbek is), mint azok a társaik, akik éhgyomorra kezdik a napot. A reggelivel bevitt szénhidrát ellátja az agyat, így minden agyi funkció jobban működik. És végül, de nem utolsó sorban azok a gyermekek is eszünkbe jutnak, akik éhesek maradnak. Őket akkor sem tudják megetetni (jól lakatni) szüleik, ha szeretnék – mert alapvető élelmiszerekre sem telik. Őket kik etetik (meg) és mivel? A workshopon dietetikusok, gyakorló táplálkozási szakemberek beszélnek arról, hogy mindig felelősség gyermeket etetni, étkeztetni, legyen szó akár szülőről (család), akár élelmezési szakemberről (bölcsőde, óvoda, iskola). "Eteti" gyermekeinket a bolt, a büfé, a gyorsétterem és a média is. Hiteles és korrekt információk, valamint tények birtokában válhat a gyermek tudatos vásárlóvá, fogyasztóvá. Legyen trendi az egészséges táplálkozás is! Ehhez meg kell nyerni a gyermekeket, életkori sajátosságaikat szem előtt tartva kell megszólítani őket. Mivel mindenre nyitottak, "mindennel meg is etethetők", ezért fontos hogy megértsék: az egészség érték, az egészséges táplálkozás egyben finom ételeket is jelent.
87. Gyöngyösi Zsolt - Mezítláb az ART KAPUBAN
Az ART KAPU sajátos művészeti megmozdulás és program. Egy olyan útra nyíló kapu, amely művészetek befogadásáig és műveléséig vihet. A kreativitás és a képzelet fejlesztésével juttatja el a résztvevőket az önkifejezésig. Programunk sajátossága, hogy a természet adta lehetőségeket használja kiindulási pontnak. Mivel a természet formáiba (gyökerek, kövek, felhők, kérgek…) is saját meglátásainkat vetítjük, így juthatunk el a felfedezéstől a felismerésen át a formálásig és az önkifejezésig. A biztosított sikerélmény pozitív változásokat hoz a deviáns gyerekek életében is, segíti felzárkózásukat, sőt lehetőséget ad a tőlük várt szint túlszárnyalására. Programunkat 0 - kb. 14 éves korig ajánljuk.
88. Negrea Vidia - Mi tehetünk itt-és-most? A jóvátételi (resztoratív) technikák alklamazásának tapasztalatai
A Közösségi Szolgáltatások Alapítványának "Resztoratív Napközbeni Ellátás Magántanulóknak'című kísérlete 2005-ben fejeződött be, bebizonyítva a resztoratív(jóvátételi) technikák sikeres alkalmazását a nevelésben, reszocializációban és közösség építésben itthon is. A kísérlet óta több intézmény azonosult a resztoratív szemlélettel, javítva a konfliktuskezelés és kapcsolatépítés szinvonalát kliensei vagy munkatársai körében. A workshop bemutatja a technika alapelveit, egyes elemeit és alkalmazási körét konkrét esetek bemutatásával.
89. Magyar Waldorf Szövetség - Mozgás és nevelés összefüggései Waldorf-pedagógiában
Mozgás és nevelés összefüggései Waldorf-pedagógiában A foglalkozás bemutatja, hogy a gyermekek mozgásra nevelésének a különböző életkorokban milyen lehetőségeit gyakorolja a Waldorf-pedagógia; hogy miként „szólíthatók meg” óvodások, kisiskolások és a kamaszok; hogy mi lehet a sport szerepe a testnevelésben.
90. Beke Pál - Művelődési otthonok egyesületi kézben
Már újra van Magyarországon 50-60 olyan helyi közösségi művelődési intézmény, amelyeket a helyi önkormányzatok egyetértő támogatásával a helybéliek öntevékenysége működtet. Valamikor csak ilyenek voltak Magyarországon, aztán 50 évig nem lehetett ekként működni; ma már sokasodhatnának. Ahogyan ez a Lajtán túl mindig is volt...
91. Szollár Zsuzsanna - Peremen billegve (hisszük: vannak jó megoldások)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!